هنر ناميد. تفاوت بين هنر و تجارت در گالري هنر مدرن واقع در خياباني كه والتر در آن كارهايش را مي¬فروشد مشهودتر است. وقتي كه مالك اين گالري (با بازي فوق العاده جيسون شوارتزمن) با فروش نقاشي¬هاي «بزرگ سالههاي سينما نيست.دنزل شوخطبع است، لذا حتي در صحنههاي تماماََ اكشن-هيجاني نيز، هنوز رگههايي از شوخطبعي او به چشم ميخورد.البته سرسختي دنزل نقطهي ضعف اوست.هرچند كه او بسيار خوب توانسته از
دلهره آور روي از صفحه نمايشگر برگردانند. نقش اصلي فيلم به كَري اِلِس، بازيگري شاخص كه فرصت كميابي براي ايستادن در صدر ليست بازيگران يك فيلم به دست آورده است، تعلق دارد. غير از چند لحظه در انتهاي فيلم، اِلِس با اعتماد به نفس و عزم راسخ نقش خود را بازي ميكند. او با وانِل فيلمنامه نويس، كه اجراي متعادلش آن قدر قوي است كه به ما اجازه ميدهد كاراكترش را باور كنيم، همبازي است. بازيگران مكمل شامل دَني گِلووِر، كه خيلي بد بازي ميكند، مونيكا پاتِر و دينا مِهيِر، در يك نقش كوچكتر، هستند. ژانر وحشت به ميدان ميني از كليشهها و پيرنگ هاي تكراري تبديل شده است كه ايجاد اشتياق براي تماشاي فيلمهاي جديد را دشوار ميكند. جذابيتهاي جديد كالاي اعلايي هستند، بنابراين وقتي يكي مثل جيمز وان يكي از اين كالاها را پيدا ميكند، به سادگي ميتوان از اشتباهات تازه كار بودنش رد شد. تازگي و انرژي «اره» مقابل فرمول دائمي داستان گويي فيلمهاي ترسناك ميايستد و ثابت از چشم انداز كيهاني آن نمايش نميدهد. تنها چيزي كه با اطمينان ميتوان از آن حرف زد اين است كه «موتورهاي مقدس» به دنبال رسيدن به نوعي شاعرانگي سينمايي است كه مختص او باشد و تقريباً مطمئنم كه در اين خصوص موفق شده است. فيلم مستلزم تكرار صحنه است؛ رازهاي فيلم شايد هرگز رو نشوند، اما بايد تجربه، جذب و موشكافي شوند. /HolyMotors6شكي نيست كه «موتورهاي مقدس» مجموعه اي از تصاوير و لحظات ملحدانه شلخته است، كه برخي از برخي ديگر فريبنده تر هستند، اما مطمئناً اثر خود را بر جاي ميگذارند. شاهكار كاراكس، «عشاق روي پل/ Lovers on the Bridge» رمانتيسم سستي را در قالب يك سناريو احمقانه درباره شخصيتهاي بيمار از نظر عاطفي نمايش ميدهد، و «پولا ايكس» شوك عميقي را وارد استعاره هاي ادبي نمود، اما «موتورهاي مقدس» هر گونه تلاشي براي طبقه بندي اين فيلم را به مبارزه ميطلبد البته شايد بتوان گفت كه اين فيلم «۲۰۰۱: يك اديسه فضايي» ناخواسته و تأسف بار را دارد كه دقيقاً كاري را انجام ميدهد كه الكساندر خانوادهاش را به انجام آن در ابتدا متهم ميكرد: يعني به حاشيه راندن او. براي حفظ قلمرو و خانوادهاش از خطر حملهي عثمانيها، ولاد دست به يك معاملهي خطرناك با موجودات فراطبيعي ميزند و ...حضور يك دراكولاي مهربانتر، جنتلمنتر، مصممتر و خوشهيكلتر شايد علت نهچندان قابلقبول فروش بالاي فيلم «ناگفتههاي دراكولا/Dracula Untold» باشد، فيلمي كه بر اساس كتاب پرفروش و معروف «برام استوكر» است و قهرمانش، همان قهرمانيست كه استوكر آفريد، همان قهرماني كه مورد اعتراض واقع نشد.مشخصاََ، يونيورسال پيكچرز به دنبال احياي اين قهرمان 83 ساله اما سودآور بوده است، اما اين كوشش مخاطبان را كمي ميهراساند، و بيش از حد بر روي كاريزماتيك بودن ستارهي ولزياش «لوك ايوِنز» (با سابقهي حضور در فيلمهايي چون «هابيت/Hobbit» و «سريع و خشمگين 6/Fast & Furious 6») اتكا كرده، كسي كه به نظر ميآيد كمونيست كه به شدت به پول نيازمند هستند را ملاقات مي كنند.بعد تر، آن ها براي كار كردن در يك منطقه كه مردمش به جزام مبتلا هستند، داوطلب مي شوند، جايي كه خانه هاي كارگران از بيماراني به جزام مبتلا هستند جدا است. در تمامي لحظات «خاطرات موتورسيكلت»، سالس از زيبايي هاي مناطق روستايي و بياباني براي نشان دادن وضع بد مردم استفاده كرده است.در طول فيلمبرداري فيلم، سالس بازيگران و دست اندركاران را به سفري دقيقاََ مشابه با توصيفات چگوارا و گرانادو برده است.در بسياري از مواقع، اين كار بهترين نوع فيلمبرداري در محيط طبيعي است، و موجب مي شود تا تاثير محيط بسيار چشمگير باشد.همچنين، براي اينكه اتفاقات از دلگير بودن مصون بمانند، سالس در برخي مواقع موقعيت هاي كمدي را نيز به تصوير مي كشد، مثل زماني كه چگوارا در تشخيص دادن موسيقي مامبو و رقص تانگو ناكام مي ماند.در كنار فيلبرداري در طبيعت، بازيگران يكي ديگر از نكات مثبت فيلم هستند.هم برنال، كسي كه به سرعت در
- پنجشنبه ۲۷ اسفند ۹۴ ۱۸:۳۸
- ۴ بازديد
- ۰ نظر